Gonza-Ra – Lavinfara (Album)


 
Igår släppte Umeå-rapparen Gonza-Ra sitt debutalbum ”Lavinfara”. Jag satt vid datorn och hade inget bättre för mig när jag såg detta så jag tänkte att jag ger det en chans. Av någon anledning har jag varit emot Gonza-Ra sedan jag först fick nys om denna kille. Jag startade som sagt skivan och fick emot mig väldigt laidback-aktiga beats blandat med en väldigt hungrig och nytänkande rap. Det är lite åt Serons håll rent textmässigt, och med det menar jag att han skriver sina texter i periferin av dagens generella Rappare. Det talar för att Gonza-Ra har en hel del funderingar och olika stilar som han vill förmedla och pröva på.

Hur som helst så var jag ganska trött, gick och la mig och fortsatte lyssna i min telefon under min pendlingssträcka fram och tillbaka till skolan idag. Jag måste erkänna att jag vid dessa enstaka lyssningar inte får ihop texterna riktigt på det sättet att det är en hel del avvikande i rad på rad, och visst är den norrländska dialekten lite svår för en skåning som mig att helt ta in vid en första lyssning.

Men det är ett väldigt trevligt album må jag säga. Än så länge är min favorit spåret Akta, vars beat och attityd vid dessa första gånger jag nu lyssnat på låten har varit bland det bättre på ett tag. Om jag kommer tycka detsamma efter ett antal till lyssningar får jag nog återkomma till då jag ibland kan tröttna på låtar ganska så snabbt när jag vid första lyssningen tänkt ”shit!”. Men jag rekommenderar er att ta en lyssning på detta albumet, för än så länge, med detta relativt milda intryck trots allt, så är det ett bra album. Gäster är bland annat JaQe och Cleo. Albumets omslag, trots dess ganska enkla utformning, är dessutom rätt snyggt. Give it a try!
 
 

Lyssna på Spotify:

Eller klicka här för att lyssna via iTunes!

