Intervju Del 2 Med Dart (ENC, BEL) På Grandsmack.se!

dart_Frontpage

I del 1 fick vi ta del av händelserika historier från bland annat Slovakien och Rumänien. Allt från nära döden upplevelser i en taxi, till sena gänguppgörelser i en park där allt höll på att gå riktigt snett. Historierna tar inte slut där. Snarare tvärtom. De finns alltid där för att leva vidare i all oändlighet. Efter all väntan är nu del 2 äntligen här. Den som väntar på något gott väntar aldrig…ja, du vet säkert resten. Enjoy!

Hur skiljer sig Stockholm i jämförelse med andra huvudstäder i Europa?

– Stockholms nackdel är att det är jävligt krångligt. Allt kan vara smidigt sen bara hokuspokus, så dyker värsta klottergänget upp från CSG. De kommer från ingenstans. De jobbar utöver sina områden och förföljer många av målarna vid sidan om. Det är inte alls ovanligt att de klär sig civilt och gör mer än de ska. Något som SL säkert är nöjda med men som på många sätt är oroväckande.

Hur är det i andra länder?

– Det är samma tillvägagångssätt. Men om du tar överlag, så är det bara vi och Hamburg som har de på det här sättet. Människor som sitter gömda i vagnarna, på hustak och omärkta bilar. Berlin har lite av det här ändå. Men inte som vi och Hamburg. För att va ett så litet system så är deras sätt att jobba väldigt annorlunda, de kollar till och med fames nuförtiden. De åker dit för skojs skull för att de vill känna igen ansiktet på dig. Snacka om att ta jobbet på alldeles för stort allvar.

orange_blackdart

Dart fortsätter förklara att han har svårt att förstå vad det är som driver CSG att nästan bete sig värre än vissa målare.

– Men samtidigt är det en naturlig utveckling, med samhällsproblem så kommer det alltid finnas folk som kommer med en snabb lösning. Men det är svårare att förstå vad det är som driver dom att nästan bete sig värre än målarna själva. De vet mer om graff målare och skvallrar mer än vad målarna gör. Om de höll sig till rakare saker, och inte gick in i ett förhör för att ljuga. Man har hört att dom får någon form av provision eller belöning under bordet om de gör ett grip.

dart_part2


csg_

Samtalsämnet kring CSG och deras sätt att jobba tycks inte ha något slut. Vi fortsätter att belysa ämnet och det blir lite allvarligt kring bordet för en stund. Dart visar tydligt vad han tycker om de grönklädda väktarna som beter sig som en underrättelsetjänst. Jag väntar tålmodigt på en historia som tillslut kommer som ett brev på posten.

– Jag har också liknande historia. Den utspelade sig i Vällingby. Då var det så att jag och polarna hade varit ute och målat. Det var svinkallt ute och vi var i Vällingby Centrum. Jag och min polare var åtalade för att ha varit inne på depåområdet. Men ingenting var målat och det fanns ingenting att gå på. Jag sa till de grönklädda väktarna att jag inte vill ligga i snön och bli helt nedkyld. Jag förklarade för dom att jag bara ville ställa mig upp. De var liksom 10 pers och jag hade ingen möjlighet att springa någonstans. När jag sen försökte ställa mig upp så brottade de ner mig. ”Gör du det en gång till så kommer jag nita till dig” sa jag till en av CSG grabbarna. Det slutade med att jag gav han en dansk skalle. En bit av min tand blev avslagen den kvällen haha. Min polare tyckte de var onödigt av mig, men jag tyckte det var viktigt att poängtera min sak. Man måste kunna möta människor på ett medmänskligt sätt kan jag tycka. Jag låg säkert i snön minst en timme.

Det slutade med att jag gav han en dansk skalle. En bit av min tand blev avslagen den kvällen haha. Min polare tyckte de var onödigt av mig, men jag tyckte det var viktigt att poängtera min sak

 

dart_part2_yellow

Dart’s andra möte med CSG var efter ett mission där han lyckats gömma sina burkar overkligt bra. Frenetiskt började CSG att leta efter burkarna men Dart hade kastat burkarna i en sjö med en sten i påsen. Så längst ner på botten låg burkarna i lugn och ro. Utan något bevismaterial så kunde inte CSG göra något. Runt om honom stod ungefär 12 CSG väktare och fyra poliser. En av dom var CSG Thomas som blev lite av en tv-profil för ett tag sedan.

– Vi har inte bärgat någonting, har du hittat burkarna? Vafan ska vi göra?! Skrek Thomas med en otålig stämma.

Tillslut rann bägaren över för Thomas så han bestämde sig för att göra något drastiskt.

– Thomas flippade, han drog ut mig från bilen och där stod Polisen som jobbar för våra medborliga rättigheter och bara tittade på. Han trycker mig sedan mot deras klassiska Skoda kombi och öppnar upp bakluckan. Därefter så trycker han mitt ansikte mot hundburen där hunden biter genom gallret för att försöka få en tugga av mitt ansikte. Jag känner liksom tänderna mot kinden och han fortsätter att trycka mitt ansikte mot buren.

Thomas fortsätter att fråga vart burkarna är samtidigt som polisen ignorerar Dart fullständigt. Han svarar att det inte finns några burkar och ber Thomas att ta bort hunden.

– Det är tur att jag inte är hundrädd. Det som gör mig mörkrädd är att jag inte fick någon respons alls från polisen. De bara stod och garvade med de andra CSG gubbarna. Den natten fick jag spendera i Solna men det gick bra med hela grejen sen efter.

Hur känner du efter ett sådan incident?

– Förbannad, okej om jag nyligen hade gjort ett övergrepp mot ett barn eller kvinna. Eller fysiskt mot någon människa. Då hade jag fattat det, hade jag sett ett gäng killar som spöade en försvarslös människa. Då hade jag förstått den principen. De tar allt så personligt och det är något som jag aldrig kommer att förstå.. Det är bara färg, jag har bara förändrat en yta. Det går att återställa och det är inget problem. De säger att det kostar samhället pengar att sanera ett elskåp, men lägg pengar på sjukvården istället? Jag hatar den ursäkten.

dart_part2_enc

Saneringen av alla väggar och elskåp längs linjen sker ständigt varje dag. Saneringsbolagen jobbar i skift och nolltoleransen gör så att deras plånbok växer sig allt större. Att prioritera saneringen istället för att lägga pengarna på något vettigt är ett steg i fel riktning.

– Det är inget problem. Det kostar samhället pengar säger dom. Men när de väljer att lägga pengar på ett elskåp som ska saneras istället för sjukvården så är något fel. Jag hatar den där ursäkten där folk säger att ”klottret” kostar oss pengar. Det är ingen som tvingar er att lägga cash på det.

greenliner

Så hur känner du efter alla dina år som en aktiv målare och efter allt du varit med om. Är det inte dags att byta ut den olagliga biten och börja måla på duk istället?

– Jag har aldrig målat på en duk.. Det går inte, inte för mig iaf. Sen har vi den här grejen med mitt instagram account, det är jävligt kul att folk uppskattar det man gör. Det blir automatiskt så att man formas med åren. Jag går inte ut längre på samma sätt som förut, idag är man bunden och har ansvarområden. Men suget finns alltid där!

Jag gör det jag alltid gör under en intervju dvs slänger ett öga mot min klocka och inser att vi definitivt dragit ut på tiden. Det är en ljuvlig kväll i maj någonstans i Värsterort som Ayo hade sagt. Kvällen har egentligen bara börjat.

Vad säger du, skulle du banga på ett backjump ikväll eller?

– Jag hade lätt gjort det. Aldrig att jag bangar. Trivs man med något man gör så ska man gå efter sig själv. Vad känns rätt? Vad tycker jag? För mig är det rätt att måla graffiti eftersom det har ett positivt inslag i mitt liv. Som en musiker skulle säga om sin musik. Graff är något som har stärkt mig som människa och gett mig en massa men också tagit ifrån mig en massa. Idag målar jag för min egen personliga utveckling. Såklart blir jag glad av att många hör av sig. Det är skitkul och det känns bra liksom. Det tvärexploderade verkligen och det var lite knäppt. För jag har aldrig haft ett intresse för att publicera mig själv.

dart_part2_grey

dart_part2_americanstyle

dart_part2_ortenlife

dart_part2_blue

dart_part2_fame

IMG_7124

dart_part2_green

Har du några sista ord du vill dela med dig av innan vi säger farväl för den här gången?

– Tro på dig själv. Sålänge du känner att du de du gör är rätt, go for it!

Samma dag bestämmer vi oss för att ge oss ut på lite nattliga äventyr. Vi håller kontakten via sms dagen efter och kommer överens om att ge oss ut såfort solen gått ner. Några minuter över elva på kvällen får jag ett sms med texten:

”Vi ses utanför xxxxxxx om 20 minuter”

En aning stressad började jag göra mig iordning. Svart jacka, svarta brallor och svarta sneakers. Allt för att smälta in i natten. Med gasen i botten beger jag mig sedan ut mot den bestämda platsen för att plocka upp Dart. En viss nervositet ligger i luften men jag litar på hans rutin. När vi närmar oss området åker vi förbi en och annan Securitas bil. Jag väntar på en kommentar från Dart men den kommer aldrig. Allt verkar vara under kontroll.

Jag lägger kameraväskan runt axeln och låter han visa vägen till väggen. Efter några fumliga steg så är vi där. Väggen kollar hånfullt mot Dart och mig. Bakom oss hör vi bilarna från vägen. Det är mörkt. Myggornas surr är det enda jag hör. I väskan skramlar burkarna. Jag gör mig redo och kollar runt omkring oss. Läget är lugnt, på med masken och handskarna. Det är nu det roliga börjar.

dart_paborjad

dart_progress

dart_progress_2

Ljudet av chromen som nuddar väggen ekar bland träden där jag försöker gömma mig. Han tar för sig på väggen och låter ingen millimeter gå till spillo. Han har ingen skiss i handen utan kör helt och hållet på freestyle. På något sätt känns hela processen inövad. Situationen blir nästan lite surrealistisk. Just ikväll kör han bara med chrome och svart, och visar att du inte behöver ha allt här i världen för att skapa något vackert. Han sträcker sig högt. Lägger en improviserad bakgrund och fyller i detaljerna. Detaljer som bara hans öga ser.

Att han målat aktivt i över 14 år känns i luften. Majestätiskt är ett passande ord. Myggornas surr hörs inte längre. Bilarnas brummande i bakgrunden har helt slutat existera. Det enda jag hör är sprayburkens färg som etsar sig fast i betongväggen. Målningen börjar ta form på riktigt och innan väskan packas ihop så lägger han en liten sign i D:et. Jag riktar in kamerans fokus för att ta mina sista bilder innan det är dags att dra vidare. Vi lämnar platsen med ett leende på läpparna och säger hejdå för den här gången.

 

grand_SMACK
 
 
Saxat från Grandsmack.se © 2014 – klicka här för att läsa hela artikeln på Grandsmack.se!

